12 مرداد 1403

تولید سه نوع چسب زیستی و بررسی خواص فیزیکی و شیمیایی آن

امروزه با افزایش آگاهی مردم نسبت به اهمیت حفظ محیط زیست، تمرکز بیشتری بر روی تولیداتی که اثرات کمتری بر زیست بوم دارند، قرار گرفته است. در این راستا، بررسی تاثیرات محصولات مختلف، از جمله چسب، بر محیط زیست، از اهمیت بالایی برخوردار است.چسب ها در فرآیند تولید آن ها و در حین استفاده می توانند بر محیط زیست تاثیر گذار باشند.

برخی از چسب ها حاوی مواد شیمیایی خاصی هستند که در صورت رها شدن به محیط زیست، می توانند به گیاهان، حیوانات و انسان ها آسیب برسانند.برخی از راه حل ها برای کاهش تاثیرات چسب بر محیط زیست شامل استفاده از تکنولوژی های تولیدی چسب های قابل بازیافت و چسب های با دوام بیشتر هستند.انتخاب مواد اولیه با تاثیر کمتر بر محیط زیست یکی از روش های موثر است.

مثلا، استفاده از حلال های بیولوژیکی به جای حلال های مبتنی بر نفت، یا استفاده از پلیمرهای بیولوژیکی به جای پلیمرهای سنتتیک.با توجه به مضرات چسب های مصنوعی به فکر تولید چسب های طبیعی و ارگانیک و دست ساز افتادیم تا بتوانیم با مواد ارگانیک چسبی با خاصیت چسبندگی بالا بسازیم در حالی که مضرات چسب های کارخانه ای و مصنوعی را نداشته باشد.

چسب های گیاهی عمدتا شامل هیدرات های کربن هستند. این چسب ها قابلیت انحلال درآب را داشته و میتوانند به صورت ذرات معلق در آب درآیند و براحتی از منابع طبیعی تهیه شوند. همه چسب های گیاهی تقریبا برپایه نشاسته و دکسترین هستند، که از منابع گیاهی موجود در دنیا بدست می آیند.

منبع: سیویلیکا